نماینده شهرضا و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی گفت: بیش از ۸ ماه است که این موضوع در کمیسیون عمران بررسی و جلسات متعددی برگزار شده است.
حبیب قاسمی، نماینده شهرضا و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی گفت: اکنون بیش از هشت ماه است که این موضوع در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفته و جلسات متعددی برگزار شده است.
بررسیهای صورت گرفته در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نشاندهنده اهمیت و پیچیدگی موضوع بیمه رانندگان فعال در حوزه تاکسیهای اینترنتی است. این فرآیند طولانیمدت، با هدف دستیابی به یک راهکار جامع و پایدار صورت پذیرفته است.
قاسمی ادامه داد: در این جلسات، بخش خصوصی از جمله همه نمایندگان تاکسیها، نمایندگان شرکتها و سایر مجموعههای مرتبط دولتی و صنفی حضور داشتند و اظهارنظرهای آنان نیز اخذ شد. این مشارکت گسترده تضمینکننده آن است که مصوبات آتی، تمامی جوانب اجرایی و حقوقی ذینفعان را پوشش دهد.
جزئیات مشارکتکنندگان در جلسات کمیسیون:
- نمایندگان تاکسیها: شامل اتحادیههای مرتبط و تشکلهای صنفی سنتی برای توازن در تصمیمگیری.
- نمایندگان شرکتهای اینترنتی (پلتفرمها): شامل نمایندگان حقوقی و اجرایی شرکتهای بزرگ فعال در این حوزه.
- نمایندگان دولتی: شامل نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سایر نهادهای نظارتی.
- صاحبنظران و کارشناسان: افراد متخصص در حوزه بیمه و قوانین کار.
جمعبندی کمیسیون و تعیین تکلیف کارفرمایی
نتایج حاصل از این جلسات به یک جمعبندی نهایی منجر شده است که در شرف ارائه به صحن علنی مجلس قرار دارد. این جمعبندی به طور خاص به مسئله تعریف جایگاه کارفرمایی برای پلتفرمها میپردازد که یکی از اصلیترین موانع قانونی پیشین بوده است.
وی افزود: جمعبندی کمیسیون انجام شده و انشاءالله بهزودی به صحن علنی اعلام میشود. در این جمعبندی مشخص شده است که چه میزان باید کارفرماها پرداخت کنند و اینکه این پلتفرمها در حکم کارفرما محسوب خواهند شد؛ چرا که خلأ قانونی موجود باعث شده بود تاکنون جایگاه کارفرمایی برای آنها تعریف نشود. در این لایحه این مشکل برطرف میشود و این مجموعهها بهعنوان کارگزاران و کارفرمایان شناخته خواهند شد.
تبیین مفهوم کارفرمایی برای پلتفرمها
تعریف پلتفرمها به عنوان کارفرما، مبنای محاسبه حق بیمه و مسئولیتهای قانونی بیمهای را فراهم میآورد.
سهم رانندگان در پرداخت حق بیمه
مسئله تأمین مالی حق بیمه به صورت مشترک بین کارفرما (پلتفرم) و خود رانندگان خواهد بود، مشابه رویه رایج در بیمه تأمین اجتماعی مشاغل آزاد یا کارگران.
وی گفت: درصدی از پرداخت نیز مانند همه بیمه شدگان، بر عهده خود رانندگان خواهد بود.
این درصد معمولاً شامل بخش بازنشستگی، ازکارافتادگی و خدمات درمانی است که به صورت سنتی توسط بیمهشده پرداخت میشود.
جمعیت تحت پوشش و اولویتبندی
تخمین زده میشود که تعداد قابل توجهی از رانندگان فعال در این حوزه فاقد پوشش بیمهای رسمی هستند که این امر ضرورت اقدام فوری را دوچندان میسازد.
وی افزود: اکنون ما بین دو و نیم تا سه میلیون نفر فعال در این بخش داریم که بخش عمده شأن فاقد هر نوع پوشش بیمه هستند.
برنامهریزی برای پوشش بیمهای:
قاسمی ادامه داد: اولویت نخست ما رانندگانی است که فاقد هرگونه بیمهاند، اما برای آنهایی که شغل دوم دارند نیز برنامهریزی شده که تحت عنوان کارگاه دوم مشمول مقررات تأمین اجتماعی شوند که از حیث افزایش سطح حمایتهای مالی به نفعشان است.
این رویکرد دوگانه تضمین میکند که تمامی فعالان، چه تماموقت و چه پارهوقت، تحت چتر حمایتی بیمه قرار گیرند. برای کسانی که شغل اصلی دیگری دارند، سیستم به گونهای تنظیم میشود که پوشش اضافی، تداخلی با بیمه اصلی ایجاد نکند و مزایای بیمهای به صورت تجمیع یا بر اساس قانون حمایت شود.
تضمین اختصاصی بودن منابع بیمهای
یکی از مهمترین نکات مطرح شده در این طرح، ایجاد یک حساب اختصاصی برای نگهداری حق بیمههای دریافتی از پلتفرمها و رانندگان است تا از انحراف یا مصرف این منابع در سایر حوزهها جلوگیری شود.
وی گفت: در این طرح تلاش ما این بود که از همه تجربهها و قوانین و تصمیمات گذشته را مطالعه کنیم و نتیجتاً تصمیم ما این بود که حسابی اختصاصی ایجاد شود و سازمان تأمین اجتماعی اجازه نداشته باشد این مبالغ را در اولویتهای دیگر هزینه کند. متن صراحت دارد تأمین اجتماعی حق ندارد این مبالغ را جز در همان هدفی که قانونگذار مشخص کرده مصرف کند.
الزامات قانونی برای حساب اختصاصی:
این حساب اختصاصی باید دارای شفافیت مالی کامل باشد و گزارش عملکرد آن به صورت دورهای به مجلس و نهادهای نظارتی ارائه گردد. این امر تضمینکننده است که حق بیمهها مستقیماً صرف خدمات درمانی، بازنشستگی و سایر مزایای مربوط به رانندگان تاکسیهای اینترنتی شود.
امیدواریها برای تصویب نهایی این قانون و اجرایی شدن آن رو به افزایش است.
وی اظهار امیدواری کرد: این طرح به زودی در دستور کار جلسه علنی قرار بگیرد و تعیین تکلیف شود.
نتیجهگیری کلی:
اقدامات انجام شده توسط کمیسیون عمران مجلس، با تمرکز بر رفع خلاء قانونی کارفرمایی پلتفرمها و تضمین منابع مالی از طریق حسابهای اختصاصی، گامی مهم در جهت تأمین امنیت شغلی و اجتماعی میلیونها نفر از رانندگان فعال در اقتصاد گیگ (Gig Economy) محسوب میشود. انتظار میرود با تصویب نهایی، این قشر زحمتکش از حمایتهای قانونی جامع تأمین اجتماعی بهرهمند شوند.